HJEM BLIV FRIVILLIG ARRANGEMENTER OM KRÆWET KONTAKT OS KALENDER FAQ NYHEDER LOGIN

HVAD ER GRØN?

Grøn er en række endagskoncerter, som afholdes hvert år over hele landet. I 2021 besøger vi ni danske byer til i alt 16 koncerter. Musikprogrammet er det samme i hver by og består typisk af 6-8 danske kunstnere.

På Grøn er det helt særlige, at når vi flytter flytter mellem byerne, bliver alle frivillige og materiel flyttet over natten. Det vil sige, at alt som du ser på Grøn eks. i Kolding om fredagen, er præcis det samme, der står klar om lørdagen i Aarhus. Vi er den eneste koncertarrangør i verden, som kan flytte så stor en produktion over natten. Hemmeligheden bag det hele er, at vi i Muskelsvindfonden har verdens mest dedikerede og professionelle frivillige, som hver dag arbejder skulder ved skulder med kærlighed til fællesskabet og respekt for hinanden.

Som på alle vores arrangementer, har vi et mål om, at alle har en god oplevelse og at alle synes det er sjovt at være frivillig. Det betyder blandt andet, at vi har styr på ALT omkring transport, forplejning, indkvartering... - you name it! Du kan dermed koncentrere dig om det frivillige arbejde, og samtidig have overskud til at udføre det med et smil på læben.

HVORNÅR?

I 2021 skal vi afholde 16 koncerter over fire uger i perioden 8. juli til 1. august (uge 27-30). I 2021 har vi delt koncertrækken op i to "ture" og man kan som frivillig meled sig til TUR 1 (uge 27 & 28) eller TUR 2 (uge 29 & 30) Det er muligt at tilmelde sig til en hel tur som varer fra onsdag i den første uge og slutter søndag i den næste uge eller til en halv tur som varer fra torsdag til søndag i den pågældende uge.

Koncerterne i 2021 fordeler sig således:

TUR 1 - Uge 27 & 28 

4 koncerter(tors-søn) i uge 27 i hhv. Aarhus, Aalborg, Aalborg & Randers.

4 koncerter(tors-søn) i uge 28 i hhv. KBH, Næstved, Næstved & Odense.

TUR 2 - Uge 29 &30

4 koncerter(tors-søn) i uge 29 i hhv. Esbjerg, Kolding, Aarhus & Aarhus.

4 koncerter(tors-søn) i uge 30 i hhv. Odense, Odense, Valby & Valby.

De tre dage mellem hver af de to koncertblokke (man-ons ) slapper vi af, sover længe, lader op, hygger og fester vi i Hjallerup i Nordjylland. Vi kalder dagene "Overliggerdage" og disse dage er forbeholdt frivillige, som er med på en hel tur. Det skal naturligvis siges at vi til enhver tid vil leve op til myndighedernes anbefalinger samt restriktioner og at dette får/kan få indflydelse på om det giver mening at afholde Overliggerdage. Vi følger udviklingen nøje, og melder ud når vi har vurderet hvorvidt det er realistisk at afholde Overliggerdage

HVOR MANGE?

I 2021 vil der være ca. 300 frivillige som er med på hele turen på hhv. TUR 1 og TUR 2 Derudover vil der ca. være 60-70 stykker, som kun har mulighed eller lyst til at deltage på en havldel af de respektive ture. Det betyder, at vi er ca.350 frivillig som bygger koncertpladsen op de dage hvor vi lander på en ny plads samt, servicerer i barer, arbejde på scener, lagre, indgang, mv.

I alle byer får vi desuden ekstra hjælp i form af lokalforeningsfrivillige - dvs. frivillige fra eks. lokale fodboldklubber, håndboldklubber, osv., som ved at hjælpe til på Grøn tjener penge til deres forening. Deres opgaver vil være at assistere i indgangene samt opgaver med sweepning af publikumsarealer og gæsteservice. Lige som med vores "egne" frivillige kan vi heller ikke undvære lokalforeningsfrivillige, så husk nu at tage godt imod dem, når du møder dem på din vej. Der er sammelagt på alle byer ca. 1800 Lokalforenings frivillige

HVAD KAN MAN LAVE PÅ GRØN?

For at holde styr på så mange mennesker, har vi inddelt alle i ca. 12 enheder, kaldet sektioner, som løser forskellige opgaver.

I 2021 har vi, for at leve op til myndighedernes anbefalinge, indelt således at hver sektion er deres egen "boble". Det betyder at lige som vi ønsker at holde gæsterne adskilt fra hinanden i feltet, så sikrer vi også at man i løbet af koncertdagene er sammen med de samme mennesker både under opbygning/nedtagning, afvikling af koncerterne samt under transport og indkvartering.

Det betyder at er man eks. tilknyttet en bar i et publikumsområde, så står det pågældende hold for både opbygning/nedtagning af det pågældende område samt for at drive baren i løbet af koncertdagen.

Vi arbejder på at få opdateret en oversigt over de forskellige sektioner. Der mangler stadig lidt afklaring omkring enkelt sektioner - eks. scenerne, lyd, el, mv. er beskrivelserne af opgaverne i nogle sektioner ikke fuldt opdaterer. Vi mleder ud så snart der er en afklaring.

Uanset hvilket hold man er på, er det bare hårdt at være på tur i næsten to uger. Men 98% af vores frivillige vil sværge på, at lige præcis deres hold er det sjoveste/bedste/fedeste sted at være. Vores erfaring er, at den gode oplevelse i højere grad handler om fællesskabet på de enkelte hold og ikke så meget om hvilke opgaver de skal løse eller hvor hårdt det er.

HVAD MED TRANSPORT OG OVERNATNING?

Der er arrangeret fællestransport fra 12 større byer rundt i landet onsdag, i begyndelse af hver tur. Efter den sidste koncert på en tur, sørger vi for, at du bliver kørt tilbage til samme by. Vi dækker den billigste transport til nærmeste opsamlings by. Er du kørestolsbruger og afhængig af din handicapbil, betaler vi kilometerpenge samt broafgift.

Efter koncerterne bliver vi transporteret med busser til skolerne, hvor vi overnatter. I busserne kører du sammen med din sektion. Det er også dem, du overnatter sammen med på skolen i klasselokale eller gymnastiksal. Det betyder, at du skal medbringe luftmadras/liggeunderlag og en sovepose/dyne.

BOBLER/RESTRIKTIONER

Som sagt ønsker vi på myndighedernes anbefalinger at holder kræwerne/sektionerne adskilt fra hinanden. Det betyder, at vi ikke som tidligere har FØR/EFTER og UNDER-funktioner/sektioner. I stedet har vi bygget det op så man som frivillig, i grove træk er sammen med det samme hold under opbygning samt koncerterne, under transport og naturligvis på skolerne – med andre ord – man er i ”boble” med de samme Kræwere under hele turen.  Det er ikke ensbetydende med at man ikke møder andre kræwere undervejs, men at der kommer nogle forholdsregler man skal tage hvis man eks. skal mødes med en kræwer fra andre ”bobler” eller på anden vis skal bevæge sig ind i en anden ”boble”.

De specifikke forholdsregler og praktikken melder vi ud når vi kommer tættere på sommeren, da det endnu er alt for usikkert at slå fast, da forholdene til den tid sikkert er ændret meget – og forhåbentligt i en mere lempelig retning. Ovenstående er blot et billede på de tanker der er gjort for at sikre at vi kan håndtere det til sommer.

HVAD HVIS JEG BLIVER SULTEN?

Vi sørger for fuld forplejning, Det vil sige fire måltider om dagen. Morgenmad, frokost og aftensmad indtages på pladsen og natmad, når du ankommer til skolen. Det samme gælder for vand, sodavand og øl. Der er fri adgang til alle drikkevarer, du skal blot være opmærksom på, at det ikke er tilladt, at være beruset mens du er på arbejde. De findes ligeledes enkelte sektioner, som ikke må indtage alkohol i 8 timer, før de møder ind til arbejde.

HVAD NU HVIS JEG HAR FLERE SPØRGSMÅL?

Du er velkommen til at melde dig ind i gruppen "Grøn Kræw" på Facebook. Der sidder en masse eksperter, som helt sikkert både kan og vil svare på dine spørgsmål. Og så kan du for øvrigt også skrive en besked til os. Send en mailtil frivillig@kræwet.dk - vi glæder os til at høre fra dig 😊

Du kan være frivillig i disse sektioner på Grøn

 

INDGANG - 35 frivillige
Frivillige i indgangen sørger for at bygge indgangen op, så de er klar til at tage imod de mange gæster, der besøger Grøn når pladsen åbner kl. 13.00. Arbejdsfunktioner består af at visitere gæsterne, påsætte over-18 armbånd, scanne billetter og bemande billetsalg, information, gæstelisteindgangen. Der vil i 2021 ligeledes blive solgt merchandice i indgangen samt håndteret indlevering af pant,
Når koncerten er slut, pakker holdet indgangen sammen igen.
På myndighedernes anbefalinger har vi i 2021 seks seperate indgange med adgang til de 10 publikumsområder. Til at assistere Kræwerne i indgange vil der dagligt blive tilknyttet 20 Lokalforeningsfrivillige til hver indgang til at bistå i opgaverne Denne arbejdsfunktion kræver en god fysik, da der er mange gentagne bevægelser af især knæ og ryg ved visiteringen.

 

KRÆWNYT - 4 frivillige under koncerten

Kræwnyt er et internt nyhedsbrev, der udgives under Grøn Koncert. Bladet har til formål at viderebringe information til de frivillige om, hvad der sker på koncertpladsen samtidig med, at bladet skal fungere som talerør for de frivilliges kommunikation om stort og småt, seriøst og sjovt.
Bladet er lige dele praktisk information, som sjov underholdning og formidling af den berømte "Kræwkultur".

 

                        BAGSCENEN - 10 frivillige under koncerten

Området, hvor kunstnerne holder til før og efter deres koncert. Det er dette område, hvor de har fri, og derfor er området kun for kunstnerne. Bagscene-holdet skal sætte telt op sammen med og indrette teltene med alt, hvad en kunstner beder om. Frivillige, som ikke er på dette hold, har ikke adgang til området. Nogle funktioner kan til dels klares, hvis man sidder i en kørestol.

 

HANDICAPPODIE & PARKERING – 2 frivillige

 

De sørger for, at gæster med nedsat funktionsevne har muligheden for at, komme ind via bagporten og ind i handicap-området. Handicap-området er udstyret med et podie, så folk et kørestol har udsigt til scenerne, og et handicap-venligt toilet.
 

Inden koncertpladsen åbner opbygges området med hegn, telte, borde/bænkesæt, bannere, mv. samt indrettes baren. Når pladsen åbner, serviceres gæsterne med salg af vand, fadøl og drinks Overordnet er der to arbejdsfunktioner - stå i salgsfladen og sælge øl eller at producerer fadøl og drinks.
 

BARER- 25/35 frivillige.

Hver publikumssektion har adgang til bar, men hver bar er placeret i midten af to publikumssektioner så de kan servicer begge områder. Baren vil bliver indrettet så frivillige er skærmet mod publikum med plexiglas som man kender det fra eks. supermarkeder i dag. Vi stiller naturligvis værnemidler, håndsprit, mv. til rådighed så vi på den vis sikrer at der ikke opstår unødig kontakt mellem publikum og frivillige.
 

                      

 

For at blive frivillig i Event Safety, i daglig tale også kaldet ES, skal du have taget Event Safety uddannelsen i enten sikkerhed eller præ-hospital.

Event Safety sørger for sikkerheden under Grøn. De servicere vores gæster og sikrer alle har en god fest. De står mellem scenen og gæsterne og sikre, at gæsterne ikke forsøger at springe over hegnet. Når koncerten er over, er det deres ansvar, at alle gæster forlader koncertpladsen, så pladsen kan blive pakket ned.

Event Safety sørger også for de frivilliges og gæsternes ve og vel. Den præ-hospitale enhed bemander førstehjælps-teltet og kan alt fra at lægge plaster på til at udøve livsreddende førstehjælp.

Event Safety præ-hospital består af enten præ-assistenter eller præ-behandlere. Præ-assistenter er første del af uddannelsen, hvorefter man på et senere tidspunkt kan videreuddanne sig til behandler. Præ-behandlere har flere kompetencer, og må derfor lave flere behandlingsformer end præ-assistenterne.

 

                       LAGER  – 14 frivillige hele dagen

 

Lageret er dem, som sørger for at alt materiel fungere i løbet af arrangementet, og reparerer det der går i stykker.
De er desuden leveringsdygtige i (næsten) alt så mangler du gaffatape, rengøringsmidler, hobbyknive, spande, strips, skraldesække eller lign. Kan de helt sikkert hjælpe. Har de ikke hvad du mangler, er de verdensmestre i at fremskaffe det.
Folkene på Lageret har base på Muskelsvindfondens lager i Hedensted undervejs på turen, men vil naturligvis være til stede på koncertpladsen hver dag.
Man behøver ikke en håndværksmæssig baggrund for at arbejde på lageret. Dog har min. halvdelen af holdet en håndværksmæssig baggrund, når der skal repareres materiel.

ELKRÆW/INTERNET – 20 frivillige før/efter koncerten

De frivillige på el-holdet sørger for, at både boder og scener har strøm. Frivillige, der er på el-holdet, arbejder før og efter koncerterne,
El-holdet er opdelt i to - ét, der møder tidligt ind og trækker kabler til de to scener og ét, der møder nogle timer senere og trækker kabler til alle boderne på de to langsider.

CHAUFFØRKRÆWE – 35 frivillige før/efter koncerten

Chaufførerne transporterer alt udstyret fra plads til plads. Det er meget forskelligt, hvad chaufførerne laver i løbet af koncertdagen. Nogle chauffører bemander trucks og sørger for, at diverse materialer og råvarer køres ud til boderne, mens andre sover, da disse har flere lastbil-anhængere, de skal transportere.

 

TRUCK – 24 frivillige under koncerten

Truck holdet er opdelt i flere grupper. En gruppe starter tidligt om morgenen med at fordele materiel, som skal bruges i boderne. En anden gruppe arbejder under koncerten med at levere råvarer til boderne.
Om aftenen kører truck-holdet rundt på pladsen og indsamler alt materiellet igen.

For at være på dette hold skal man have et truck certifikat.

Har du lyst til at prøve kræfter med verdens mest professionelle sceneproduktion, så har du fundet det rette sted. Ingen steder i verden er man i stand til at flytte en så stor produktion over natten, som på Grøn – og det er vi enormt stolte af! Selvom du aldrig har bygget en scene før, vil du blive taget godt imod og oplært af nogle af landets absolut bedste scenebyggere. Du kommer til at lære en masse og blive en del af et sammentømret hold som løfter i flok og passer på hinanden -og netop derfor er det en enestående mulighed for at prøve grænser af og skabe oplevelser, som du aldrig vil glemme!

Der er mange løft i løbet af arbejdet med scener, så det er vigtigt, at man ikke har småskavanker, hvis man er frivillig på disse hold. Arbejdet er fysisk hårdt og forfriskende, men med den energi og de lærerige udfordringer der er i arbejdet, bliver det en helt unik oplevelse, hvis du ikke er bange for at tage fat.

 

MULTIKRÆW - 32 frivillige hele dagen

Arbejder udelukkende med at bygge scene og pille dem ned igen efter koncerten er slut.

Kræwet møder på pladsen kl. 03.30 og starter sammen med Opkræw på at bygge Grøn Scenen og P3 Scenen. Når scenen er stillet op, bruges dagen på socialt samvær eller på at sove. Når sidste koncert er slut, begynder Multikræw sammen med Nedkræw at pille scenen ned igen. Når dette arbejde er overstået, hopper Multikræw ind i deres sovebus og kører direkte til næste koncertplads.

Multikræw er underlagt 8-timers reglen. Det betyder, at man 8 timer før man møder ind, ikke må indtage alkohol.

 

                        GRØN SCENEKRÆW - 14 frivillige hele dagen

Holdet står for at stille udstyret på scenen til hver enkelte kunster og efterfølgende pakke det sammen igen og gøre klar til den næste kunster. Dette gælder alt fra podier, instrumenter til scenetæpper.

 

LYD – 16 frivillige før/efter koncerten

 

Lyd-holdet er dem som slæber højtalere, trækker kabler, ruller måtter ud, mv. og sikrer at vores gæster får en god oplevelse også på lydsiden. . Lyd-holdet arbejder tæt sammen med de leverandører, som leverer udstyret samt med sceneholdene.
Lyd-holdet starter deres arbejde kl. 09. Når arbejdet på scenerne er færdigt, fordeles holdet ud i boderne og arbejder der under koncerten. Når koncerten slutter, mødes lyd-holdet igen for at pakke lydudstyret ned igen..

×

Oprettelse som frivillig

If you do not have a Danish CPR (a Danish social security number) please send an email to frivillig@kræwet.dk and we will help you register
Hemmelig adresse
Hemmeligt telefonnummer Jeg giver mit samtykke til indhentning af straffe- og børne-attest via e-Boks med Nem-Id
Jeg acceptere Muskelsvindfondens persondatapolitik, som kan læses HER

× Avatar
Husk mig
Glemt password?

× Avatar

× Avatar
TAK fordi du har valgt at blive frivillig i Muskelsvindfonden - vi glæder os til at se dig på et af vores arrangementer!
Dette er din bekræftelse på at vi har registreret dine oplysninger - nu mangler vi blot politiets godkendelse af din straffeattest og din børneattest, får du modtager en velkomstmail fra os.

Straffeattest & Børneattest godkendelse - hvordan?
Du vil i løbet af den næste uges tid, modtage to mails i din e-Boks, ang. elektronisk samtykke, fra Rigspolitiet.
Du skal blot åbne disse to mails fra Rigspolitiet i din e-Boks og følge anvisningerne - derved giver du Muskelsvindfonden tilladelse til at modtage de nødvendige oplysninger.
Vær opmærksom på at begge samtykkeerklæringer skal godkendes af dig, før din ansøgning kan færdigbehandles.

OBS - Når du har godkendt begge henvendelser fra Rigspolitiet, vil du inden for få dage modtage en velkomstmail (tjek evt. dit spamfilter hvis du ikke har modtaget den senest en uge efter du har givet samtykke.)

Velkomstmailen indeholder dit personlige login samt kode, så du kan logge ind på www.kræwet.dk og tilmelde dig som frivillig på vores arrangementer.

Mens du venter:
-kan du evt. læse vores Frivillighedshåndbog som fortælle hvad det vil sige at være frivillig hos Muskelsvindfonden. Download den her: https://muskelsvindfonden.dk/crewet/frivillighedshaandbogen/
Vil du gerne læse mere om et specifikt arrangement kan læse turbøgerne for vores større arrangementer. Du kan downloade turbøgerne under punkt 9 i vores FAQ: https://muskelsvindfonden.dk/crewet/faq/

Find os på Facebook MSF Frivillighedskontoret er vores officielle gruppe: https://www.facebook.com/Frivillighedskontoret
Det Grønne Crew er vores frivilliges egen gruppe. Her kan du stille spørgsmål om alt omking vores arrangementer og få et lynhurtigt svar: https://www.facebook.com/groups/4955203005/?fref=ts
Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os på frivillig@kræwet.dk eller på telefon 8948 2222.

Endnu en gang en kæmpe tak til dig, fordi du har lyst til at være frivillig for Muskelsvindfonden.
×